fredag 4 december 2009

Vilken dag!

Vilken dag jag har haft. Är alldeles slut. Eländet började ju redan igår med att jag inte fick gå ut bara för att jag skulle kissa i den förjamrade lådan. Med en botten som knappt var täckt, det lilla som syntes var några små märkliga kulor. Jag gick in och provsatt många gånger, men kände att det skulle vara direkt olämpligt att utföra några som helst tömningar där. Sedan fick matte krafsa i "sanden" och sätta på vattenkranen bäst hon ville.

Vid midnatt gav matte upp försöken att övertala mig, och jag blev instängd i min del av huset. Därmed hindrades jag tyvärr att nyttja den andra, funktionsdugliga kattlådan, vilket hade varit behövligt. På morgonen kände jag ännu mer att vissa saker trängde på, och när matte ytterligare en gång lyfte ner mig i kattlådan gav jag upp och nedlät mig till att förorena lådan med diverse fast material. Matte var blixtsnabbt där och plockade bort det, och det var kanske tur, för vad skulle jag krafsat över med? Jag, som är så noga med övertäckandet.

Efter det vidtog en underlig timme. Matte kom ideligen och bad mig att kissa. Jag var emellertid ståndaktig. Ända tills matte kom och sa att nu kunde hon inte vänta längre, att  det var dags att åka. Hann inte riktigt reagera på det där sista, för helt plötsligt kände jag att nu, nu kunde jag bara inte hålla mig längre. Jag rusade in i duschen och satte mig över avloppssilen. Där blev jag abrupt avbruten av matte som lyfte över mig i lådan, och då var det förstås klippt. Inte med bästa viljan i världen kunde jag hålla tillbaka då, det var bara att släppa ut allt jag hade. Konstigt att få beröm för en sådan sak, men matte blev visst jätteglad och stoppade ner en mojäng i kisset och sprutade ut det i ett rör.  

Sedan blev det litet äckligt, för mina tassar blev smutsiga av det blöta i lådan, det gillade jag inte. Passade på att tvätta mig medan matte tvättade golvet. Hoppades att allt skulle bli normalt sedan, men icke. Matte lyfte upp mig och bar ut mig till kattburen. Överhopades av onda aningar, särskilt sedan jag placerats i bilen.

Ännu värre blev det sedan jag blivit inburen i ett hus med omisskänlig doft av stickhus. Mycket riktigt. Det var det värsta jag varit med om hittills. Vet ni vad de gjorde?! Först rakade de av päls på mitt ben. Sedan stack de in en stooor nål i benet och tog en massa blod från mig. Efter det skulle hon kolla något som hette blodtryck. Då tryckte de ner mig mot bänken och höll fast mig i alla tassarna, samtidigt som sticktanten joxade med något vid min ena tass. Plus att det låg en apparat vid mina öron som skrapade till ibland så det gjorde ont i mina öron. Och att det stod en skällis och lät utanför min dörr. Alltså, jag är en snäll och timid katt, men där gick gränsen! Blodtrycket får de leta efter hos nån annan katt.

När vi var färdiga där fick vi sitta i en rum jäääättelänge och vänta. Det kom en flertal obehagliga skällisar precis utanför kattrummet. En morrade åt mig. Fyjam. När vi suttit där i sjuttifemton timmar kom en ny sticktant och bar in mig i ett annat rum. Hon sa att jag var en fin katt, och att mina prover varit bra. Eller nästan bra, för ett prov ville de ta om.

Jag måste alltså tillbaka dit efter jul. Då ska de sticka in en ny jättenål i tassen. Och, ännu värre, de ska också sticka en nål in i min kissblåsa. *darrar* Kanske är det så att jag måste äta annan mat, sa sticktanten. Men det är inte säkert, för provet var något som heter på gränsen, vad det nu kan vara? Jag är i alla fall glad att jag slipper göra om det här med kissa i lådan, för det har varit jättejobbigt.

Innan vi åkte hem från stickhuset måste de förstås sticka i mig en gång till, den här gången i nacken. Jag blev något som heter vaccinerad. Matte säger att det är bra, men jag känner då ingen skillnad mot förut.

Har varit hemma några timmar nu, och hunnit med en snabbis där ute. Efter dagens strapatser ska det bli riktigt skönt med några timmars djup meditation och avslappning. I morgon kommer husse tillbaka från sitt... hmmm...jobb. Han har varit borta ett bra tag, men nu ska han bo hos mig länge. Den här helgen blir nog bra. Hoppas den blir det för er med!

8 kommentarer:

  1. Du är en tapper och ståndaktig katt!*imponerade* Vad du höll ut länge utan att gå på lådan. Tänk vilka påfund de har ibland tvåbeningarna! Du måste vara helt slut efter den här dagen. Hoppas att du får lite extra gott idag när du varit så duktig!Tasskram

    SvaraRadera
  2. Herreminjamare! Jag blir ju alldeles matt i morrhåren när jag läser vad du varit med om. Vilken förnedring och kränkning av Skaparkattens avbild. Detta måste omedelbums rapporteras till katternas riksförbund, så här får man inte behandla vår Gustav! *slår med tassen* När jag var liten kisse, så fick jag också en stor nål i min tass, för dom skulle sno mitt blod. Man tycker ju att dom borde ha eget att ta av. *mutter*

    SvaraRadera
  3. DUI och DECO: Ja, nästan två dygn klarade jag. Men det var jobbigt på slutet. Tror det blir några Dentabits till kvällsfika, för det är jag värd. *nosbuffar*

    SIPPO: Har dom snott ditt blod med? Vad ska dom med allt blod till? Håller helt med dig om att det varit högst förnedrande alltihop. Men, som jamat till Dui och Deco, jag förväntar mig kvällsgodis som kompensation.
    Tassen!

    SvaraRadera
  4. Fy, sicka hemskheter du har varit med om.. Det där var verkligen ett slag under svansen! Hårresande! *väser*

    SvaraRadera
  5. Du Gustav, du har nog samma problem som jag... det låter som om det är dina njurar de vill hålla koll på. Kan trösta dig med att njurfoder är så gott att man inte får ha det ifred - alla de andra katterna kommer och äter ur min skål, fast de har egen mat!

    Att bli stucken i tassen är uschligt! Och tänk att de tog blodtryck på dig... det gjorde faktiskt inte min vet på mig. Fast han tog pulsen istället, och jag som inte gillar att man håller fast min tass... *suckar djupt*

    Tycker att du har varit fantastiskt tapper denna vecka, och särskilt idag! Säg till din matte att du förtjänar extra många Dentabits efter den här prövningen...

    Tass från Imma, njursjuk abbemissa.

    PS. Min matte var också hos en stickis idag, fast hon gav bort flera deciliter av sitt blod alldeles frivilligt... hon säger att andra människor som är sjukare än hon behöver det bättre. DS.

    SvaraRadera
  6. varför dessa undersökningar???
    jam och kram
    /tass

    SvaraRadera
  7. Stackars dig Gustav. Dubbel stickigad dessutom.

    Massor med trösttassar

    SvaraRadera
  8. Nu får du din belöning i helgen Gustav med "trampa hussemage" det tycker ju du om! Måste jama om att du har varit väldigt tapper på stickhuset! *nosbuffar*

    SvaraRadera