onsdag 23 december 2009

Nu var det Puffs (o)tur

Det mest intressanta idag var när jag fick se Puff inlurad i en bur. Matte lade ut Dentabits på golvet nedanför buren, men när stackars Puff skulle hugga in på en bit lyfte matte upp henne och stängde in henne i buren. Ja, jag får väl jama 'stackars Puff', även om jag inte hyser några varmare känslor för henne. Jag följde med dem ut för att se vad som skulle hända, men det var inte mer spännande än att Puff sattes in i brummisen, och så for de iväg.

Glad och nöjd med att slippa utsättas för burinstängning kunde jag tassa vidare och fortsätta dagens arbete. Jag hann precis utföra en första inspektion hos min favoritgranne, när jag hörde mattes bil komma tillbaka. Genast sprang jag för att möta henne, det gör jag alltid. Puff var förstås med tillbaka, det var väl väntat. Tassade med in för att hålla mig underrättad om senaste nytt. Puff var rätt fåjamig, men så mycket förstod jag av lukten att hon varit hos sticktanten.

Och där hade hon visst fått en krage på sig, eftersom sticktanten var rädd för att bli biten. Puff var synnerligen ovillig att låta sig tas på. Matte hade känt någon slags kula på Puffs rygg, och den ville hon att sticktanten skulle känna på. Det ville inte Puff. Då fick matte göra något konstigt, hon fick blåsa på Puff, rakt på nosen, hela tiden som sticktanten klämde på kulan. Och stack henne med en sån där spruta som Piff och jag också fått.
Då blev Puff så förvirrad att hon glömde att fräsa.

Även om jag inte gillar sticktanten ett endaste dugg, har jag i alla fall vett nog att uppföra mig som en riktig katt. Jag behöver minsann inte blåsas på och fjantas med.

Puff ville ju inte jama om vad som hänt, men jag hörde när matte berättade för husse. Och så sa hon att kulan på ryggen inte var farlig, det var bara talg i den. Tydligen var det bra, för matte lät glad.

Och glada blev vi i kväll, för husse hade varit på fiskaffären och handlat lyxmat till oss. Börjar förstå varför det heter god jul.

6 kommentarer:

  1. Oj då. Har eran matte klippkort på stickhuset eller? Får jama i kattsolidarisk anda att de e skönt att Puff är OK!

    Ha en underbart härlig Jul nu Gurra!

    Tasskramar!

    SvaraRadera
  2. Ja husse och matte, Piffan och Puffen får också ha en god Jul. Ge dem massor med pepparkakor så de blir snälla (Piff och Puff alltså ;)

    Tass

    SvaraRadera
  3. Undrar just om det finns så många pepparkakor? *tvivlar* Ha det så fint alla hemma hos dig med! *godjulbuff*

    SvaraRadera
  4. God Jul kompis! Skönt att det inte var du som fick åka till sticktanten igen. Fast jag tror nog att hon hellre undersöker dig än Puff som bara fräser och bits. Kanske därför din matte tar med dig så många gånger.
    Hoppas fisken smakar mums och att det blir många gos och julklappar.

    SvaraRadera
  5. God Jul själv Sippo! Tror du har en poäng där. Jag måste börja visa mina känslor mer hos sticktanten, då skulle matte nog tänka sig för innan hon tog mig dit. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. God Jul på er! Skönt att det inte var någon fara med Puff. Är det därför det heter GOD jul för att man ska äta massa gott, då vill vi också vara med! Nosbuff

    SvaraRadera