torsdag 17 december 2009

Brrr, va' kallt


Fy hundan va' kallt de' e'


Jag visste inte att det kunde vara så kallt om tassarna! Aldrig har jag då känt en så hemsk kyla. Tror jag. Och så har det kommit här också, det vita. Piff såg för rolig ut i morse när vi trots allt ändå tassade ut. Hon stannade upp alldeles förundrad på trappan, som är under tak, och därför snöfri. Där satt hon en lång stund och tittade innan hon testade om det gick att sätta ner tassen i det vita.

Jag, som har varit med om detta förut, hade för länge sedan tassat ut en bit. Ingenting blir ju bättre av att vänta. När jag sett att även Piff vågade sig på en liten kontrollrunda, gav jag mig iväg på mitt uppdrag. Även om hon är en mespropp och till noll nytta när det gäller inkräktare, så kan ju hennes markeringar runt Mitt Område ha en viss avskräckande effekt. Så någon nytta av henne har jag väl ändå.

Litet fånigt att jag har sådan respekt för henne. Sitter hon vid dörren och vill ut, vågar, nej, vill jag inte gå förbi henne, om hon sitter kvar, när matte öppnar dörren. Fast jag jättegärna vill ut. Piff gör sådär ibland, att hon ångrar sig om utgåendet. Jag vill förstås inte visa att jag är rädd för henne, för det är jag inte, men jag brukar lösa problemet genom att tassa iväg till en annan dörr. Då är jag först där. Och kan lugnt bege mig ut. Rädd? Jag? Bah!

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det är förjamat kallt och blåsigt. Kan tänka mig att det såg lite kul ut när Piff stod och funderade på vad det vita var. *hehe* Jag förstår att du har respekt för Piff. Vi gentlekatter undviker ju att slåss med tjejer. Så det är ju självklart därför som du undviker att gå förbi henne. *nickar bestämt* Jepp, så är det.

    SvaraRadera
  2. Ja, du är en sann gentlekatt! Lite för mycket av det vita idag..Tasskram

    SvaraRadera
  3. fem sådanna där minus grader är helt klart fem för mycket!

    Du kunde inte ta och putta ner piffen i en snödriva eller så. Då får hon kanske respekt för dig. :)

    SvaraRadera
  4. Du måste ju visa tjejen vem det är som bestämmer i huset.. en aningens morr för att sätta dej i respekt kanske vore på plats när hon har första parkett vid dörren?

    SvaraRadera