måndag 7 december 2009

Upptassad igen

Att jag fick en medalj av Sippo gör mig fortfarande glad. Det stärkte min självkänsla. Särskilt som jag åkte på storstryk på natten efter besöket i stickhuset.

Jag hade gått och lagt mig för längesen i husses tomma säng, och jag tror att matte precis hade somnat när jag hörde ett tassande ljud. I vanliga fall brukar jag inte bry mig så mycket om det. Jag vet att både Piff och Puff också brukar sova i min sängkammare. Men nu blev jag tvärt irriterad. All frustration efter dagens vedermödor skrek efter att få pysa ut.

För att göra en lång historia kortare. Jag uppmanade Puff att genast avlägsna sig ur rummet med ett ganska bestämt jam och en lika bestämd tassgest. Det som sedan hände tycker jag inte står i proportion till dessa åtgärder. Puff skrek rätt ut, varpå naturligtvis Piff kom sättande i raketfart, även hon med högsta volymen påsatt. Matte for upp ur sängen argt hojtande.

Jag fann för gott att avlägsna mig från kalabaliken. Med två ilsket tjutande katter bakom svansen -och tidvis på ryggen- rusade jag genom huset. Efter kom en nästan lika ilsken matte. Hon skällde på allihopa tror jag. Klockan var sådär två på natten, och vid den tidpunkten brukar hon inte vara så empatisk.

Det hela slutade med att jag förskansade mig i gästrummet. Matte stängde en dörr så att Piff och Puff fick vara på sitt håll. Gissa om det var skönt att slippa se dem?

Dagen därpå var vi vänner igen. Vi katter är ju inte långsinta. Ett av våra ädla drag. Men för säkerhets skull fortsätter jag sova i gästrummet ett tag till.

5 kommentarer:

  1. Din arme stackare. Jag ser framför mig hur du får fly med två ilskna markattor bakom dig. Detta trots att du vänligt med bestämt, jamat att Puff borde avlägsna sig. Herreminjamare! *tassen för ansiktet* Du borde ju få medalj för världens tålmodigaste och mest förlåtande katt.

    SvaraRadera
  2. Stackar dig! Tänk att inte ens få sovahos matte efter en sådan dag som du haft! Naturligtvis borde du haft den platsen och Piff och Puff fått gästrummet! Tasskram

    SvaraRadera
  3. Vilka oförskämda tjejer!Du borde ge dom en ordentlig tassgång så dom förstår att det är du som bestämmer. Typiskt tjejer att "gadda" ihop sej..*mutter*

    SvaraRadera
  4. SIPPO: Ja, någon riktig pli på dom där två börjar jag tvivla på att jag får. Det är bara att stärka morrhåren och tassa vidare...

    DUI och DECO: Jag valde faktiskt själv, det var skönt att vara ensam ett tag. Och så har jag en jättegosig filt i mitt gästrum.

    MAYA: Ibland måste man inse sina begränsningar. För att lyckas måste bägge få denna tassomgång SAMTIDIGT. Att ta en i taget = att få bägge på sig = aj. Håller med dig om typisktheten.

    SvaraRadera
  5. Alltså, är det inte precis vad jag själv erfarit - ungdomarna tror att de kan tillåta sig vad som helst, bara för att man börjar bli lite gammal och inte är helt kry *fnyser*. Nej, en vass klo på rätt ställe brukar lugna ner dem... fast, det är klart, de rackarna är ju inte lika stelbenta som en själv så det är inte alltid man hinner få dit den där klon... *suckar djupt*

    Tass från Imma, abbemissa

    SvaraRadera