måndag 28 december 2009

Okej jul, men idag...

Fram till idag har helgen varit riktigt bra. Själva julaftonen var förstås litet småtråkig, för vi katter fick ensamma vakta huset mest hela dagen. I gengäld fick vi fest på kvällen när alla kom tillbaka. Då vankades både lyxfisk och Dentabits.

Dagen därpå hade vi gäster, och det tycker jag alltid är trevligt. Matte lagade då en jättefågel i ugnen, och det doftade så förföriskt gott att jag helt enkelt var tvungen att hoppa upp på diskbänken för att undersöka närmare vad som var på gång. Alla som känner mig vet att det är högst undantagsvis som diskbänkshoppning ingår i mina rutiner. Jag vet att det finns kvar litet av fågeln i kylskåpet, och jag hoppas att jag ska få smaka av det idag, för jag behöver verkligen kompensation för denna dags lidande.

Redan på morgonen anande jag en hel flock med ugglor i mossen, när jag inte fick någon frukost, och dessutom blev instängd i bortre delen av huset. Plus att kattburen stod där. Varningsflaggorna stod som spön i backen. Mycket riktigt, här skulle åkas till stickhuset igen. Orkade nästan inte protestera, utan satt demonstrativt lugn hela vägen dit.

Det satt flera stora, hemska skällisar i stickhuset. En ouppfostrad typ var det ett himla liv på, och hans husse orkade knappt hålla fast honom. Det kändes ytterst osäkert och obehagligt. Som tur var fanns ett särskilt väntrum för katter, där vi fick sitta rätt högt uppe, utom räckhåll för skällisarna.

Någon ropade "Gustav", och så fick jag komma in i ett hemskt rum. Det hemska bestod i en slags vagga som jag lades ner i. På rygg! Och så höll de fast mig i alla benen, medan någon hällde fullt med blött på min mage. Uschjam, så otrevligt! Sedan blev jag rakad på magen, innan jag fick en nål stucken rakt in. Vet ni vad de skulle göra? Ta ut av mitt kiss direkt från kissblåsan! Klart jag protesterade. Så första gången fick de inget. Då stack de mig en gång till, och då norpade de ett helt rör.

När jag sedan fick komma in i min bur trodde jag det var över, men icke. Jag bars in i ett annat rum, och nu skulle jag stickas i benet igen. Den här gången bara sprutade det ut blod, som fylldes i flera rör. Fick sedan ett slags snöre om benet, men det pillade jag bort. Räcker att ha halsband om halsen. Efter att ha blivit vägd på en löjligt liten våg, som jag knappt fick plats i, fick jag äntligen krypa in i buren och åka hem. Tänk, ibland kan jag faktiskt uppskatta buren.

Man hade ju kunnat förvänta sig hemfärd i expressfart. Åtminstone direkttrafik. Men nej då. Matte och husse skulle handla också. Tur för dem att jag är en extremt tålmodig och förlåtande katt. Efter en eeevighetslång väntan fick jag till slut äntligen komma hem till mitt hus och få mat. Jag hade ju fastat sedan igår kväll. Hann också med några rundor där ute. Men, som jamat, några extra godbitar har jag definitivt förtjänat i kväll. Om en vecka ska matte få provsvaren, och sedan är det kanske ajöss med läckerbitar om det vill sig illa. Så det gäller att passa på.

8 kommentarer:

  1. Stackars Gustav! Hur KAN dom bara raka din mage så där?! Du har verkligen inte haft det lätt, det hör man ju. När du längtar tillbaka till buren, då vet man hur illa det är. För man tycker ju inte om den så vidare mycket annars. Hoppas att du slipper fler stick på ett tag nu. *tröstartass*

    SvaraRadera
  2. Vet du vad, du kan få alla mina Dentabits och lite till, så mycket som du får stå ut med just nu din stackare! Raka magen och sen sticka en en nål där, det är verkligen vad man kan säja på gränsen till vad man ska behöva stå ut med! Hoppas nästa år blir mycket bättre för din del *många nosbuffar*

    SvaraRadera
  3. SIPPO: Nä, det var litet tungt idag så att jama. Det är så obegripligt varför dom gör så här med mig? Och fler stick...nä, nu får det verkligen vara nog *stampar med tassen*

    MAYA: Mjaou, vad snäll du är! *slickar mig om munnen* Nästa år ska vara helt stickfritt, så det så *buff tillbaka*

    SvaraRadera
  4. Fy, vad nedrigt! Vi ska nog jama till almanacksförlaget att man får lägga till en titel till dagens datum: Värnlösa KATTERS dag. Nu är du förstås inte värnlös i vanliga fall, men hur lätt är det att komma undan när man först är inburad och sedan tvångsvaggad? Vi hoppas du får riktigt mycket godis nu! *Kurr*

    SvaraRadera
  5. Mycket BRA förslag tycker jag. Inte har man något som helst att jama till om i den situationen. Förresten skulle det behövas en dag när man tänker på alla stackars katter som inte har någon hos sig. Det är faktiskt ännu värre än inburning och nålstickande. Tass!

    SvaraRadera
  6. Nämen Gustav, vad är det du jamar. En sådan hemsk behandling du utsatts för. Det var de västa. Men du slapp i alla fall kissa på låda för kissprov.

    Men vad skall de med allt kiss och blod till? Sno sånt från ärliga katter är ju bara hemskt!

    Nåja hoppas proverna visar att du har brist på godbitar och måste ha extra flera gånger om dagen. :

    Tass!

    SvaraRadera
  7. Oj, vad du har haft det jobbigt!Hoppas nu att alla svar ifrån stickhuset är bra så att du är frisk.Vi tycker att du har förtjänat MYCKET av den där fågeln!Nosbuff

    SvaraRadera
  8. NEA: Men tänk om det är så...att jag har brist på godbitar. Det KAN ju vara så *drömmer* Tass!

    DUI och DECO: Där är vi helt överens! Buff, buff!

    SvaraRadera