måndag 15 februari 2010

Varför heter du ...?

Idag lyssnade vi på ett jätteintressant radioprogram som tog upp ett synnerligen angeläget ämne: Katter.  En hel timme bara om katter. Det frågades om varför katter gjorde si eller så. Bland annat om varför en katt alltid slog med tassen i vattnet innan han drack. Det förstod inte hans matte, men vi katter vi ju hur svårt det är att se vattenytan. Därför är det rätt smart att doppa ner tassen -fast bara litet!- så att vattnet börjar röra sig. Det är förstås därför det är bra med vattenfontäner, då slipper man bli tassblöt!

Sedan pratade de om namn, varför vi fått det namn vi har. Och de läste upp en lista med de tio populäraste kattnamnen. Gustav fanns inte med! Högt upp på listan fanns Smulan och Maja. Men allra populärast var - Nisse! Känner ni någon Nisse? Inte jag.

Jag heter ju Gustav därför att min förra husse bestämde det, varför vet jag inte. De jag bor hus nu hade en katt tidigare som också hette samma som jag, men med f. Alltså Gustaf. För att det inte skulle bli exakt lika stavar matte mitt namn med v. Mig kvittar det fullständigt, måste jag jama.

Piff och Puff heter så för att deras förra husse ville det. Tror de var litet lika några ekorrar när de var små. Och från början trodde man att Puff var en kille, men det var helt fel. Hon fick fortsätta heta Puff i alla fall.

Nu undrar jag varför du heter som du gör? Det finns ju jättemånga spännande och annorlunda namn bland mina kompisar. Och några på tio-i-topp-listan, Maya till exempel.
Jama om hur ni fått era namn, det skulle vara så kul att läsa!

16 kommentarer:

  1. Hm...då ska vi se...den som bott längst i detta hem heter NANNE...för hon är så himla AVUNDSJUK....som Nanne Grönvall sjöng i Melodifestivalen ett antal år sedan.

    Sedan bor det en söt vit flicka med gråblå fläckar, som heter Felicia. Mamma sa, att när hon var liten och jätterädd...så att hon bara kurrade ihop sig, hon har en blå fläck som liksom täcker halva ena ögat och den tillsammans med den stora bulliga pälsen som blev då hon försökte göra sig liten...så såg hon ut som en flicka på sin debutbal för läääänge sedan. Krinolinkjol och flor för ansiktet - en typisk Felicia.

    Sedan kom Pussi, svart-vit hane...ej döpt av mamma...men, lyssnar så infernaliskt på sitt namn...så det fick vara kvar.

    Likadant med mig...VÄNNEN. Jag blev döpt till det av den som fångade in mig. Hon sa, ofta till mig för att lugna mig...-lilla vännen, det är inte farligt osv. Men, när jag bestämde mig för att adoptera mamma...så tyckte inte hon att något passade mig...och jag gillar nog Vännen-namnet. MEN...har jag gjort dumt, så kallar hon mig för VEINE...hon tycker det är svårt att säga fy, till någon som hon kallar för VÄNNEN...fniss....

    MvT (Med vänlig TASS)
    Vännen, Pussi, Felicia och Nanne genom mamma Bm

    SvaraRadera
  2. Vi kan inte tänka oss något bättre namn än Gustav på dig! Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Ytterst spännande inlägg måste jag jama. Du har helt rätt i att vattenfontäner är kanonbra för att slippa blötta tassar. Jag tror nog att jag ska tassa en berättelse imorgon om varför jag fick mitt namn som jag fick.

    SvaraRadera
  4. Min snuttis hette från början Skorpan. Men när hon som kattunge kom till oss och sov i sängen med våran Smula, så vaknadde jag av ett konstigt ljud andra natten. Smack, smack smack, vad var detta, jag tände lampan och där låg Skorpan och snuttade på den 3 månader äldre Smulan. Hon fick genast ett nytt namn.
    Hur jag fick namnet Skat-Ann finns skrivet på bloggen under rubriken "Mitt namn är Skat-Ann"
    Ha en God kväll
    /Ann

    SvaraRadera
  5. BM: Åh, så spännande att läsa om alla namnen! Alla har fått namn som PRECIS passar! Litet festligt att Vännen blir Veine ibland. Fast visst måste man kunna fya sina vänner, våra mammor fyade oss jättemycket när vi var ungar. Men det låter väl fel i människornas öron, förstås.

    DUI och DECO: Jaså? Jahajam, då heter jag väl rätt, då...Buff!

    SIPPO: Det ska bli spännande att läsa din blogg i morgon!

    SKAT-ANN: Ja, Smulan ligger högt på listan, på andra plats tror jag. Dom sa att det är bra att ha ett M och ett S i kattnamn, så Smulan är ett jättebra kattnamn. Snuttis låter gulligt, bättre än en torr skorpa, tycker jag!
    Vilket sammanträffande att du också precis skrivit om namn, ditt eget alltså. Jag är ju inte så förtjust i skator, men nu förstår jag i alla fall varför du kallar dig lika som en otäck fågel!

    SvaraRadera
  6. oj,oj,det var inte lätt. Men jag har ju som bekant ett söndagsnamn och det är S*Peking Pearls Amazing Baby Blue, och det är för att jag är en söt liten pärla som har blå mask. Men det var så jobbigt att säja så min människa kallar mej Maya efter Mayaindianerna, dom gillar indianer och dess kultur mina människor.
    Sen har vi Trazzel och ja, hon har alltid ställt till med trassel den lilla saken, som nu väger 3.8kg enligt stickfarbrorn..så liten vet jag inte längre. ´Zoya fick sitt namn eftersom hon är svart som Zoya. Mizzan vet jag inte, hon hade sitt namn när hon kom till oss och Zaga fick sitt namn efter den däringa låten färyteijl som vann musikfestivalen 2009 för den låten tyckte min människa var så bra och det var som en liten saga att hon verkligen föddes eftersom hon kom som en total överraskning

    SvaraRadera
  7. Vilket lååååångt namn du har, det skulle jag ALDRIG kunna komma ihåg! Tur jag inte måste skriva annat än Maya varje gång *pustar ut* Trazzel kan man ju förstå, men Zoya förstod jag inte förrän nu, för det var en så fin stavning. Soja är mycket tråkigare! Zaga tycker jag hade en alldeles underbar förklaring. Vad kul att få veta litet mer om er!

    SvaraRadera
  8. Undrar vem som gjort den där undersökningen. Här skulle en skärpt katt som du Gustav gör en motundersökningen tycker jag. Tror ditt namn skulle hamna långt upp på den listan. Min egen katt heter Viktor som betyder segrare på ett främmande språk. Det beror på att jag blev dumpad i ett stall och det var en ren slump att jag hittades och kom till matte där jag bott i 10 år nu. Hon tycker både hon och jag var vinnare, men hon kunde ju inte gärna döpa om sig till Viktor så därför fick jag heta det.

    SvaraRadera
  9. hej,pip här.
    mitt egentliga namn är så fint så,matte har döpt mig efter omständigheterna när jag föddes:
    Gardens First Piper.
    gardens= jag är född i trädgården
    First= förstfödd utav 11st!!
    Piper= pratar MYCKET.
    /tass

    SvaraRadera
  10. *fnissvoff fnissvoff*
    Ni kissar är ju så smarta, så jag trooor att ni kan räkna ut varför jag heter Trassla...om det är knepigt...kolla på en bild hur en Tibetansk terrier ser ut!
    Fast matte klipper mig ibland *gruff gruff*, det är lite läskiggt, men skönt när det är klart.
    När jag är nyklippt retas matte och lillmatte med mig. De kallar mig för "schnauzerspaniel".
    *fattar ingenting*
    Tass från Trassla Pälsboll

    SvaraRadera
  11. Roligt med namn faktiskt. jag Puma, vet inte varför jag fick just det namnet eller så är det kanske ganska uppenbart för jag ser ut som en Puma i miniformat, men matte gav mig inte det namnet det hade jag redan. Hon kallar mig även Tufsen ibland på grund av de 2 tofsar som sticker ut vid bakbenen. Sixten har fått sitt namn av sin mammas familj, han skulle egentligen heta Kasper och hans syskon Jesper och Jonathan, men det blev ändrat. Tycker sixten passar honom finfint men mtte kallar honom även Fjant för att han är väldigt rädd av sig. Tass/Puma

    SvaraRadera
  12. KATTSON: Viktor är ett stiligt namn tycker jag. Så hemskt att bli dumpad i ett stall *ryser* men desto bättre att få komma till ett riktigt hem sedan. Det var verkligen tur!

    KATTLIV: Oj, det låter nästan som en grevekatt eller så på namnet. Elva stycken...det var MÅNGA! Smart att komma ut först, det måste varit trångt där inne.
    Snyggt namn har du tycker jag.

    ANONYM: Trazzla tycker jag låter som ett passande namn på alla skällisar, det blir alltid litet trassligt mer er i närheten. Vaksamt. Även om jag inte är jätterädd för er. Fast jag förstår också varför just du heter Trazzla. Och så har du ett efternamn också, tjusigt!

    PUMA: Puma är väl ett perfekt namn på dig! Litet häftigt att likna en riktig puma. En sån har man ju respekt för så att jama. Tufsen låter inte skräckinjagande precis...
    Och Sixten låter i mina öron bra mycket bättre än Fjant! Tass

    SvaraRadera
  13. Ja heter egentligen Linnea men de visste ni inte va :D.

    Det var så här när min matte kom och hämtade mig så satt vi bak i bilen. Matte funderade och provade olika namn på mig och hon SMSade sin brorsdotter Lillan om namnförslag också.

    Så säger matte Linnea och då tittar ja upp på henne precis som om de var mitt riktiga namn hon sa. I nästa ögonblick får hon SMS från Lillan i det skrev hon att hon tyckte att Nea är fint. Det var så nära att matte nästan ansåg att det var för mycket för att bara vara en slump.

    Så då fick jag namnet Linnea.

    Men några månader senare så blev de bara Nea. I vaccinationsintyget står faktiskt Linnea som mitt namn. :)

    Tass!

    SvaraRadera
  14. Jag heter Imma efter jungfru Maria! Ja, det låter konstigt, men ett av jungfru Marias latinska namn är Immaculata, som betyder "fläckfri". Nu är jag ju långt ifrån fläckfri, eftersom jag är blåsköldpadd, men matte säger att det är själen som räknas, och då stämmer det ju bra! I pappren heter jag dock S*Nattsmygarn Imma Lolita Pop, men det gillar inte matte... hon säger att jag är en riktig dam, inte någon lolita.

    Conny heter egentligen S*Tirawa Sean Connery och jag tror att det beror på att han är stilig som en filmstjärna (och har ungefär lika mycket hår *fnissar*). Och gammelmatte brukar säga att det inte är många som kan påstå att de brukar ha Sean Connery i sängen om nätterna...

    Assar och Sixten fick sina namn på katthemmet, och vi vet faktiskt inte varför. Inte heller vet vi varför Jenny och Majsan heter som de gör... matte brukar dock kalla Majsan för "Maja" eller "sötnosen" och Jenny kallar hon "min lilla späckhuggare" eftersom hon är tecknad precis som en sådan... och matte älskar valar!

    Min bror Aragorn hette så efter en bokfigur, en kille i "Sagan om ringen" som matte tyckte var så kattig: gick sina egna vägar och behöll sina hemligheter för sig själv. Egentligen hette han S*Nattsmygarn Aragorn Libretto! Och lille Rufus hette egentligen S*Nattsmygarn Ypsilon Ynk, men det tyckte matte var ett dåligt namn på en liten leopard... så hon kallade honom Rufus istället, eftersom han ju var lite rödaktig i allt det prickiga.

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  15. Nu säger gammelmatte att hon vet varför Assar och Sixten heter som de gör. Kvinnan som hittade dem när de var små kattungar gav dem de namnen efter vänner i hennes familj!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  16. Jättespännande att höra vad alla jamar om sina namn. Får vi vara lite lata? Vi har skrivit om våra namn tidigare och lägger bara ut en länk till inlägget:

    http://stationskatterna.blogspot.com/2009/12/grona-artor_25.html

    Hoppas att det går bra? Kurr och burr.

    Ps. Det bidde visst ingen länk. *sniff* Måste kopieras och klistras in i adressfältet.

    SvaraRadera