fredag 26 februari 2010

Nattliga tvister

Matte har framfört synpunkter på sin nattsömn. Hon anser att den inte blir fullt tillgodosedd på grund av att hennes säng är föremål för en viss trafik på nätterna. Jag anser naturligtvis att jag i egenskap av Förstekatt här har så att säga första tjing på matte. Dessvärre är det fler som gör anspråk på detsamma.

Puff har fått för sig att det är hennes absoluta rättighet att ligga vid mattes fötter varje natt. Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag för det mesta är fullt tillfreds med att sova i min egen fåtölj, men den senaste veckan har jag vaknat tidigt och längtat efter matte.

När jag då försiktigt kontrollerat om fotplatsen hos matte är ledig, har jag bara blivit bemött med fräs. Eftersom jag i allmänhet inte är så mycket för konflikter, har jag dragit mig tillbaka utan att svara. Blev desto nöjdare i natt, när jag upptäckte att ingen katt fanns vid fotändan. Efter bara en kort stund hörde jag ett skumt ljud inifrån toaletten. Ett slags skrapande. Jag hoppade givetsvis direkt ner på golvet, och tassade ut i mörkret för att undersöka saken.

Ljudet kom från katt-toan. Var nästan säker på att jag äntligen skulle få fast Skåpmonstret. Eller kanske spökkatten Mollgan som busat till mattan igår. Så jag öppnade luckan och kikade in. Där satt Puff. Hon blev helt vansinning och tog till storfräset. Ja, ursäkta då! Men sen lade jag mig tillrätta hos matte resten av morgonen.

Ha nu en braig helg allihopa, så gott det nu går i blötat. Vi tassas på måndag!

8 kommentarer:

  1. Stackars dig Gustav. Du har det verkligen inte lätt med sådana argbiggor omkring dig. Hade inte din matte en sån där doftpryl som satt i väggen och gjorde Piff & Puff lugnare? Så undrar jag ju, vad är värst egentligen, att möta eventuella spökkatter och skåpmånster eller att råka överraska en ilsken Puff som är på toa. *ryser* Tapperhetsmedalj borde du få.

    ps.
    Du är inte ensam om att bli beskylld för att störa nattsömnen. Varför får vi jämt skulden?

    SvaraRadera
  2. Du måste stå upp för dina rättigheter! Kanske kan du lägga dig i höjd med mattes midja annars? Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Som enda kattherre i huset så måste du ju hävda dina rättigheter gentemot tjejerna... *nosbuff*

    SvaraRadera
  4. SIPPO: Tyvärr tror jag inte doftprylar hjälper på katter som vill ha ensamrätt på mattesovning. Och kanske kände Puff sig aningen trängd på mer än ett sätt när jag kikade in på toan. Jaså, har er husse också synpunkter beträffande nattsömnen? Det är väl så att det är enklast att skylla på dom som är närmast till hands? *suckjam*

    DUI och DECO: Jag HAR varit och kollat vid huvudet nån gång, men det har inte uppskattats särskilt av matte. Inte av mig heller förresten. Jag VILL vara vid fötterna. Svårlöst dilemma.

    MAYA: Lätt att jama...vet bara inte hur jag ska kunna ändra personlighet. Jag har så lätt för att ge mig. Får väl uppsöka nån kattcoach...

    SvaraRadera
  5. Det är stort att dra sig tillbaka när man möts av aggression. Det är klart att tjejerna tror det är ledigt vid fötterna eftersom du ligger i din fåtölj, men som förstekatt borde du ju ha rätt till fötterna när det behagar dig. Får fundera på en lösning åt dig.

    SvaraRadera
  6. Ja håller med Maya. Du är ju äldstekatt i huset och med de bör vissa privilegier följa tycker ja.

    Tycker Puff borde visa respekt för en äldre katt!

    SvaraRadera
  7. Nej ta mig tusan! Ska ni inte kunna ligga vid människan båda två? Golle & Lisen går i skytteltrafik in och ut under täcket på nätterna. Inte klagar jag! Man ska vara glad att dom vill vara där och värma en!

    SvaraRadera
  8. KATTSON: Väldans hyggligt av dig. Om du skulle komma på nåot, hör av dig snarast!

    NEA: Problemet är väl att Puff är RÄDD för mig. Fast jag är den snällaste man kan tänka sig. För det mesta. Det är inte lätt att vara katt alla gånger.

    TINA: Piff och Puff kan minsann samsas, dom kan ligga där på matte båda två. Jag önskar verkligen att dom inte var så rädda för mig. Suck...

    SvaraRadera