måndag 8 februari 2010

Dumma regler

En ny vecka har börjat, och inledningen får jag väl ge betyget godkänd. Pretentionerna har ju dämpats efter alla dessa veckor med kall luft och vitt nedfall. Har tassat ut, hmm, få se nu...fem gånger idag. Inte så illa, va?

En av mina lillhussar hälsade på i helgen, och han visste minsann vad vi katter behövde. Så nu har vi riktigt tassvänliga gångar runt huset. Breda och fina, så att Piff och jag kan mötas utan att nosa i varann.

Så måste jag tillstå att jag var litet olydig i helgen. Matte har en slags cykel som hon trampar på varje dag. Den står inne i gästrummet, som ligger rätt långt bort från köket. Men, emellan gästrummet och köket är det en lång och rak hall, så tyvärr kan man inte utforska spis och bänkar ostörd. Om man nu vill det. Som jag ville. Det var jätteintressant att tassa omkring där uppe. På skärbrädan fanns en massa spännande dofter. Matte tjoade och skrek "gå ner Gustav" flera gånger med arg röst, men det hörde inte jag. Det är så praktiskt att veta att hon inte vill sluta cykla när hon väl satt sig där, så jag kände mig rätt säker.

Jag jamar bara det, att det här faktiskt är mitt hus. Har jag bestämt nån fånig regel att köksbänkar inte får utforskas? Nä, nu får det bli slut på det här överförmynderiet!

7 kommentarer:

  1. Vi gillar taktiken! Smart som det anstår en klok katt som du! Förresten har du kattlucka? Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Dom där människorna är konstiga - cykla inne *mummel*. Räcker det inte med att dom cyklar ute? Förresten ditt hus måste va jättestoooort..*fnitter* eftersom din människa måste cykla inne för att ta sej från rum till rum...
    Men jag gilla det där med att du inte hörde henne när hon satt på cykeln...*tass*

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig precis kompis. Det är som när jag spelar persienharpa och husse ligger i sängen och ropar åt mig att låta bli. Jag vet ju att han inte gärna går upp i onödan, så jag känner mig också rätt säker. Fast inte alltid. Men du har så rätt i att det måste bli ett slut på detta förmynderi. Vi får tassa ihop ett brev till Rikstaden, eller vad det nu heter och kräva fler rättigheter för oss katter. *stampar bestämt*

    SvaraRadera
  4. Bra gjort! Köksbänkar är jättespännande, tycker vi! Vi tror, att det aktiveras ett röstfilter så fort det landar kattassar på bänken. Vi kan nämligen inte heller höra vår matte när vi är på vår köksbänk! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  5. DUI och DECO: Nä, jag har ingen kattlucka. Matte har fått för sig att vi skulle bära in möss och andra matbitar, för det gjorde katten dom bodde hos tidigare. Så jag får ingen. *suck*

    MAYA: Jag tror det är nåt fel på gasen på cykeln, för hon kommer aldrig nånstans.Hon påstår att hon TRÄNAR. Jag tycker hon skulle trädrusa i stället, mycket effektivare!

    SIPPO: Ja, jag kan tänka mig att det är nåt liknande som med din husse när du spelar. Man får vara LITET på sin vakt. Fast som jamat, varför DOM ska bestämma är en gåta?

    FINDUS, ISAK och RASMUS: Intressant teori med röstfiltret. Men varför inte? Vi är ju så perfekt och ändamålsenligt skapade!

    SvaraRadera
  6. Att uppfostra sina tvåbeningar är ett ständigt arbete - de hittar alltid på dumheter så fort man inte är på sin vakt, och ibland tror man inte sina ögon. Cykla inomhus låter fullständigt idiotiskt! Min matte sysslar med något lika dumt, nämligen ror inomhus... fast lyckligtvis inte här utan hos någon som kallas sjukgymnasten. Tänk att han har en båt inomhus - han måste ha ständig översvämning, för annars är det väl ingen idé att ro?!?

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  7. Min matte träffar också en som heter sjukgymnast. Det var där matte lärde sig cykla inomhus. Och jag vet att man kan ro där också. Himla tur att matte inte vill ro här hemma, att hon nöjde sig med cykeln. Vatten är det värsta jag vet. Tass tillbaka!

    SvaraRadera