måndag 4 januari 2010

Jag mår prima

Idag ringde sticktanten och berättade att mina prover var precis som de skulle. Det förstod jag väl, jag känner mig alert som vilken kattunge som helst. Hoppar galant över staketet till grannen till exempel. Piff ser inte klok ut, hon klättrar över.

Fast nu har vi mest hållit oss inne i många dagar. Man vill ju inte förfrysa tassar eller svanstipp. Litet tråkigt blir det i längden. Har därför roat mig med bland annat litet diskbänkshoppning. Tyvärr har där inte funnits något ätbart.

Ett sådant fynd gjorde jag en dag under diskbänken. Min känsliga nos sade mig att det låg något riktigt smarrigt i en påse där nere, och mycket riktigt, jag hittade en stor klump med kött. Hade precis lyckats få ut läckerbiten på golvet när matte kom och förstörde alltihop. Helt bryskt ryckte hon bort maten framför nosen på mig, och lade tillbaka den i påsen. Hon påstod att det inte var bra för mig att äta det där. Något om rökt och salt. Jag är helt säker på att det hade varit jättebra för min ständigt tomma mage. Snopen fick jag se påsen vikas ihop och bäras ut. Får försöka vara tystare nästa gång jag gör ett fynd.

8 kommentarer:

  1. Aj, jag skrattar morrhåren av mig. Jag verkligen ser framför mig hur Piff klättrar och har sig över staketet. Diskbänkhoppning är en kanonrolig gren i kattsporten. Vi borde starta en internationell tävling i det. Det är inte bara du som blir bestulen på smaskiga saker mitt framför nosen. Min husse gör precis samma sak. Förstår dom inte att vi är i konstant fara för svält?!

    SvaraRadera
  2. Härligt att du är tillbaka! Och vad skönt att allt är bra med dig! Tycker våra tvåbeningar har bristande förståelse för våra magar. Nosbuff

    SvaraRadera
  3. SIPPO: Jaså, du provar också på diskbänkshoppning ibland? Förmodar att du inte heller hittar så mycket spännande där uppe. Men tänk att du också blir bestulen på ärligt upphittad mat! Synd och skam är vad det är!!!

    DUI och DECO: Det skönaste är jag slipper ta fler prover, för det var inget vidare.
    Ja, tänk att det ska vara så svårt att få äta sig riktigt mätt. Mycket märkligt. Tassen!

    SvaraRadera
  4. Typiskt människor att förstöra när man hittat något extra delikat på egen tass. Men det utvecklar ju en smygartalanger förstås.

    SvaraRadera
  5. Min matte bevakar också att jag inte äter rökt och salt mat... hon säger att det inte är bra för mina njurar och att kött "innehåller för mycket proteiner" för mig *fnyser*. Så jag har funnit ett bra sätt att ge igen - jag KRÄVER fisk! Lax, helst. Den innehåller inte alls så mycket proteiner som kött. Siklöja går bra också... vi har hela frysen full, så om ni är hungriga får ni gärna komma hit och ha fisk-kalas med mig! Ni vet väl att siklöja innehåller löjrom, som tvåbeningar är så tokiga i?!? Det äter vi katter upp så det inte blir en smula kvar åt människorna - mums!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  6. skönt att höra att proverna va bra
    /tass

    SvaraRadera
  7. Gustav e helt perfekt! De visste vi om så det var ingen överraskning. Men det måste ha varit skönt att få det bekräftat så att din matte nu kan vara lugn i fortsättning.

    Tass

    SvaraRadera
  8. FINDUS, ISAK och RASMUS: Ja, det är minsann inte första gången det händer. Och det fast jag ALDRIG norpat maten dom haft framför nosen.

    IMMA: Siklöja har jag aldrig smakat. Hela frysen full? Mjaouwow jamar jag. Vilken lyckans katt du är! Jag är helt säker på att det är väldigt, väldigt gott. *suckar längtansfullt*

    KATTLIV: Tack för det *glad*

    NEA: Jag bryr mig ju inte så mycket om provsvar, jag vill bara slippa ta prover. Men det vore förstås bra om matte blev litet mer generös med matransonerna. Undrar just om jag kan hoppas på det? *funderar*

    SvaraRadera