fredag 4 september 2009

Pälsresande historia

Matte berättade en jättehemsk historia. Fast det slutade bra. Jamar det bara så att du vågar fortsätta läsa.

Matte var ute och åkte med bilen på en ganska stor väg, där alla brummisarna åkte alldeles för fort. Det gör de förresten alltid, tycker jag. Då fick hon se en stackars katt som valt alldeles fel ögonblick att ta sig över den breda vägen. Den sprang upp ur diket på höger sida, precis framför bilen som körde före matte. Som tur var klarade den svanstippen precis, utan att bli överkörd.

Det var bara det att från andra hållet kom samtidigt också en bil, och matte bara väntade på att det skulle bli en mosad katt *ryyyser*, för hon såg att det skulle bli omöjligt för katten att hinna över före bilen. Men det gjorde den!!!! Matte säger att den måste haft änglavakt. Vad det nu är för något.

Jag är glad att jag inte bor vid en stor väg. Min väg tar slut en bit bort, vid ån. Där det finns konstiga avlånga saker som ålar sig fram på marken. Ormar heter de visst. Ska man akta sig för säger matte. Det finns mycket farligt. Brummisar och ormar.

Och så finns det sånt som är otrevligt. Som inkräktare med dåligt förstånd. De som inte fattar att de inte är välkomna. Blev tvungen att göra en insats igår kväll igen. Matte hotar med att jag inte ska få vara ute på nätterna mer, men det är förstås uteslutet. Då har ju han vunnit!

Min helgönskan är att alla katter ska ha ett hem att komma hem till någon tycker om dem. Mjaou på er!

5 kommentarer:

  1. Usch så otäckt med kissen. Fast det var skönt att den klarade sig. *pustar ut* Jag tror att änglavakt är en mindre variant av skaparkatten som vakar över vissa av oss ibland. Hoppas kissen tänker sig för nästa gång.
    Du får förklara för matte att du av ren princip inte kan finna dig i att vara inne så länge det finns inkräktare på ditt revir. Det är viktiga saker! *helgtass*

    SvaraRadera
  2. Då var det tur att änglavakten fanns där just då. *glad*
    Klart att inkräktaren ska bortmotas tills han fattar läget. Matte får säga vad hon vill. *kompistass!*

    SvaraRadera
  3. Skönt att den klarade sig! Den hade säkert Den Store Änglakattens vakande tass över sig.

    Tass från Chinook & Cherokee

    SvaraRadera
  4. Usch, vilken hemsk berättelse *ryser*. Men det var skönt att den klarade sej med livet i behåll *pust* Hoppas att den inte går över den vägen eller nån annan heller nån fler gång.

    SvaraRadera
  5. CHINCHERO: Jaha, är det SÅ änglavakten heter...stiligt!
    Tass tillbaka!

    MAYA: Jam, det hoppas jag med *orolig*
    Det ska nog inte bo katter vid såna vägar.

    SvaraRadera