tisdag 7 juli 2009

Jakttid

Fatta vad skönt jag har det....Det var eeevigheter sedan jag sov inne i mitt hus. Idag blev det läge när det började bullra och låta läskigt där ute. Både Piff och jag ilade fort in när matte öppnade dörren. Vi brukar ha litet kapptassning ibland, och inte vet jag hur hon gör, men hon lyckas alltid tränga sig in före mig. Fast jag skulle kunna svära på att vi når dörren samtidigt! Förresten har hon nedlagt sitt första litet större byte. En sån där svart fågel som matte påpekat står på Förbjudna Listan. Dessutom var hon så osmart att hon lämnade den precis utanför dörren. Klantigt i kubik! När jag kniper dem har jag åtminstone vett att gömma dem under rhododendronbusken. Själv har jag haft stor jaktlycka de senaste dagarna. Mössen har gått till rejält. Jag har börjat med nåt nytt vid varje fångsttillfälle. För att varna alla presumtiva mustjuvar utstöter jag höga och arga rop när jag tassar med bytet till min matplats. Man kan aldrig så noga veta, det finns så många konstiga typer runt omkring nu som inte brukar finnas här annars. Och mina byten behöver inte matte slänga borta i buskaget. Efter mig är det städat och snyggt.

2 kommentarer:

  1. Det låter ju som om du har det riktigt bra ju. Lite förundrad blir man förstås över att Piff lyckas tränga sig in före dig. Det måste bero på att du innerst innte vill låta henne vinna. Du är ju trots allt en gentlekatt. Hälsa Piff att hon får skaffa ett bättre gömställe för sin fångst, annars kastar matte bort den. Det hände ju för Babsan ju. *skakar på huvudet*
    Du får lära henne att ryta som du gör, då kanske hon får ha bytena ifred. Fridens tassar!

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har rätt. Det är nog min förjamade artighet som ställer till det.
    Ja, jag fattar inte att hon inte käkar upp godbitarna. Tänk att bara lämna goda stekar...Hoppas hon studerar mina metoder och lär sig.
    Tass, tass!

    SvaraRadera