fredag 22 maj 2009

Det blev en litet annorlunda morgon. Natten blev som planerad, först jobb och sedan vila på min nya sängplats på altanen. Hade inte sovit klart riktigt, när matte öppnade dörren. Men det var inte för min skull hon kom ut, för hon gick genast ner i källaren. Pratade något om en ström som var borta, så hon skulle väl hämta den där nere? Det konstiga var, att hon kom upp med en padda i en hink. Är padda detsamma som ström? Jag blir inte klok på deras språk.
Ännu underligare blev det när hon ställde hinken utanför bilen och gick in. Jag tassade efter för att se vad som skulle hända. Där inne fanns det så klart fortfarande ingen ström, för den stod ju utanför bilen. Sedan ringde matte jättemånga gånger i telefonen, fast hon sa inget. Jo, till slut pratade hon med någon och fick tydligen veta att strömmen skulle komma om en lång stund.
Vet ni vad matte gjorde då?? Hon tog hinken med strömmen, eller om det var paddan, och åkte iväg. Efter bara en kort stund kom hon tillbaka. Hon hade varit vid ån, sa hon. Hinken var tom igen. Jag kollade noga. Inte minsta spår efter innehållet, bara en konstig lukt. Efter ett tag sa matte att strömmen kommit igen. Det måste varit en ny ström, för den gamla var ju vid ån.
Var är strömmen?
Efter det här hade jag vaknat ordentligt, så det var lika bra att börja jobba. Matte kom också ut, men hon satte sig bara vid en ny rabatt och var tråkig. Beslutade mig för att hon fick klara sig själv idag, en dag fick räcka. Förresten kunde gott Piff ta ett större ansvar.
På eftermiddagen öppnade någon helt plötsligt blixtlåset där uppe, och vrålsprutade vatten på oss. Piff blev dödsförskräckt och jamade i högan sky, men jag, med min stora erfarenhet, kunde lugna henne och visa henne till altanen. Efter det hade inte hon lust att gå ut mer, men jag tog chansen så fort det blöta slutade. Snart kom solen igen, och allt var som vanligt. Det är ju så det brukar vara. Elände brukar inte vara så länge.
Nu förbereder jag en trevlig och välsmakande helg, och detsamma önskar jag alla mina kompisar och andra som läser min dagbok! Vi tassas på måndag igen.

6 kommentarer:

  1. Oj, oj, jag blir ju alldeles matt i pälsen när jag hör vad du varit med om. Din mattes beteende verkar högst underligt må jag jama. Man kan väl inte springa runt med en ström så där och sedan ringa om en ny? Jag förstår att du är förvirrad, det är jag med. Husse blev lite förskräckt när han hörde att Piff jamade i högan sky, fast jag visste ju att du med din stora erfarenhet och enorma lugn, skulle lösa situationen på bästa sätt. Du är då verkligen en hederskatt. *svanshonnör*

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att tvåbeningska är krångligt värre. Det vore bättre om dom lärde sig prata katt. Men det är dom väl för dumma för antar jag. *Fnys*
    Ha en skön helg du åxå kompis!
    *nosbuff*

    SvaraRadera
  3. Sa hon inte STRÖMMING, då??? Du måste ha hört fel...men det är ju inte så konstigt, för de kan ju inte jama rent de där "halvfabrikaten"!

    Tassa lugnt i helgen! / Chinook & Cherokee

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte varför hon åkte iväg med strömmen i hinken??? och sen kom den ju tillbaka... konstigt

    Jag kan jama om att här har blixtlåset där uppe hakat sej för det har regnat hela dagen här
    *nosgos* vännen

    SvaraRadera
  5. Tjena Gustav-vi e två nya bloggare-kan inte du ta en koll hos oss
    http://kattlivisennan.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. SIPPO: Nu när vi har en ny ström orkar jag inte bekymra mig om mattes tokigheter. Hoppas det var en engångsföreteelse. Piff vågar knappt gå ut längre, hon fick nog en blötchock. Hoppas den släpper nån gång, så att jag får litet hjälp där ute.
    BABSAN: Det tror jag också de är för dumma för. De gör dina jamförsök ibland när de tror att de härmar mig. Låter inte klokt, inte ett jam är rätt. *fnys*
    CHINCHERO: Nädu, nog hade jag upptäckt om det varit en strömming i hinken. Det här såg definitivt inte ut eller luktade som en strömming. Men jag måste säga att det var smart tänkt av dig *uppskattande jam*
    MAYA: Här har blixtlåset stängt sig nu. Ska tassa över och se hur det är hos dig...
    MARIA: Klart jag ska göra det!!

    SvaraRadera